Kävin kuuntelemassa tällä viikolla luennon saavutusmotivaatiosta. Ihan mielenkiintoinen ja jopa provosoiva puhuja. Oli jakanut motivaation perinteisesta välttävään ja lähestyvään sekä myös sisäisiin ja ulkoisiin päämääriin. Kaikkea hyvää (nauttivat opiskelusta, saivat parempia tuloksia ja oppivat paremmin) seurasi oppilaille, joiden päämääränä oli hallita opiskeltava materiaali; kaikkea huonoa seurasi oppilaille, joiden päämääränä oli välttää päätyminen muita oppilaita heikommaksi. Provokatiivinen aihe tuli sitten ryhmästä, joka sai keskimääräistä parempia tuloksia omaksumalla kilpailupäämäärän: tavoitteena ei ollut oppimateriaalin hallinta sinänsä vaan olla muita oppilaita parempi.

Kysymys olikin: pitäisikö kilpailua koulussa käyttää oppilaiden paremman suorituksen saavuttamiseksi?

 

Huomenna on Cambridgen 800 vuotisjuhlan ensimmäinen 'näytös'. Illalla kaikki kaupungin kirkonkellot soittavat tätä varten sävelletyn kappaleen ja mm. Senaatin talon seinään heijastetaan valoilla Cambridgen historiaan liittyviä aiheita muutaman päivän ajan.